h1

Community + Web + Retail

desember 26, 2008

structure-of-freemasonry-by

Det virker som  alle kjører, og har gjort det de siste årene, denne kombinasjonen:

  1. Først lager man et lite ‘samfunn’ rundt noen felles livsstilsinteresser – gjerne sentrert rundt en blogg hvor likesinnede kan føre en dialog rundt det som opptar dem. Gjerne litt hemmelig, da vettu…
  2. Så starter man en liten webshop med et begrenset utvalg produkter, med en added benefit of Long Tail Economy. 
  3. Deretter starter man en liten butikk i hjembyen, gjerne med et lite galleri for kulturalibi. Hensikten er like mye å ha et sted å henge som noe annet…
  4. Veien videre til et eget brand er kort. Får litt ekstra verdi og drahjelp ved å selges side om side ved andre mer etablerte merker. Litt sånn rub-off-branding…
  5. Så starter man et par avdelinger til i andre byer. Enten i Stockholm + København eller Berlin + NYC eller andre byer man trives i. Og plutselig er det litt penger i det også…

Det er jo egentlig ikke så gæern måte å gjøre det på det? Virker som en temmelig organisk/dynamisk/naturlig måte å vokse på. Det er litt back to basics, men med internett som den primære distribusjonskanalen.

Den fysiske butikken er mer et hang out og ‘community centre’ med fester, utstillinger og andre happenings for de lokale disiplene – og et tempel for internasjonale shoppingpilgrimer.

Her er noen eksempler:

main_logo1

Blackbird Seattle

 

odincontent

Odin New York

 

logo

Brooklyn Circus

 

steven-alan1

Steven Alan New York

loafers-by-barker-black_4710fd04

Barker Black New York

Turn Your Lifestyle Into A Job Man!

/Kenneth Tangnes

Legg igjen en kommentar