Community + Web + Retail
desember 26, 2008Det virker som alle kjører, og har gjort det de siste årene, denne kombinasjonen:
- Først lager man et lite ‘samfunn’ rundt noen felles livsstilsinteresser – gjerne sentrert rundt en blogg hvor likesinnede kan føre en dialog rundt det som opptar dem. Gjerne litt hemmelig, da vettu…
- Så starter man en liten webshop med et begrenset utvalg produkter, med en added benefit of Long Tail Economy.
- Deretter starter man en liten butikk i hjembyen, gjerne med et lite galleri for kulturalibi. Hensikten er like mye å ha et sted å henge som noe annet…
- Veien videre til et eget brand er kort. Får litt ekstra verdi og drahjelp ved å selges side om side ved andre mer etablerte merker. Litt sånn rub-off-branding…
- Så starter man et par avdelinger til i andre byer. Enten i Stockholm + København eller Berlin + NYC eller andre byer man trives i. Og plutselig er det litt penger i det også…
Det er jo egentlig ikke så gæern måte å gjøre det på det? Virker som en temmelig organisk/dynamisk/naturlig måte å vokse på. Det er litt back to basics, men med internett som den primære distribusjonskanalen.
Den fysiske butikken er mer et hang out og ‘community centre’ med fester, utstillinger og andre happenings for de lokale disiplene – og et tempel for internasjonale shoppingpilgrimer.
Her er noen eksempler:
Turn Your Lifestyle Into A Job Man!
/Kenneth Tangnes
Publisert i Design, Fashion, Kunst, Populærkultur, Retail, WWW | Merket med Barker Black New York, Blackbird Seattle, Brooklyn Circus, Community. Lifestyle, Freemason, Kenneth Tangnes, Odin NYC, Retail, Steven Alan, Webshop |
Legg igjen en kommentar