h1

The Death Of Uncool

november 26, 2009

«As people become increasingly comfortable with drawing their culture from a rich range of sources—cherry-picking whatever makes sense to them—it becomes more natural to do the same thing with their social, political and other cultural ideas. The sharing of art is a precursor to the sharing of other human experiences, for what is pleasurable in art becomes thinkable in life.»

Brian Eno

Interessant liten kommentar av Brian Eno i Prospect Magazine.

Ikke nødvendigvis enig i ‘the death of uncool’, enkelte ting er fortsatt teit uavhengig av kontekst, men enig i at kulturen viser vei for politikk, økonomi, sosiale institusjoner, etc. Kultur definerer hvem vi er, hvem vi vil være, hvor vi kommer fra og hvor vi vil hen.

/Kenneth Tangnes

2 kommentarer

  1. Men er ikke bloggen din et eksempel på nettopp det Eno snakker om? Du nevner alskens produkter, fenomener og figurer som du har lest om på nettet og gir din tilslutning gjennom å «like». En helt annen ting er at du ikke tar deg bryet med å sette noe inn i noen som helst form for kontekst, men bare nevner det som nok et eksempel på en eller annen form for «cool».


  2. For det første: Takk for interessant og mulig stein-i-glasshus-avslørende-kommentar, Eggman!

    For det andre så valgte jeg å henvise til Enos kommentar nettopp for å tilby et slags kontrapunkt til mine egne synspunkter.

    Meget mulig jeg tolker Eno, en av mine all-time favoritter, feil, men dette er altså slik jeg tolker han:

    Ingenting er nødvendigvis ukult lenger, bare det plasseres i en bestemt setting eller kontekst kan alt plutselig bli kult. Men(!), the death of uncool, er ikke nødvendigvis det samme som the death of cool.

    Det jeg mener med at enkelte ting forblir teit uavhengig av kontekst er som følger: Everything popular is wrong! Når mange nok synes noe er kult, så slutter det å være nettopp det! Selvsagt en kultursnobbete holdning, men det er jo det denne bloggen handler om.

    Summa summarum: Dette handler vel om smak og referansemakt når alt kommer til alt og til det er denne bloggen altfor grunn til å gidde å bry seg om…

    Utover dette vil jeg bare henvise til følgende sitat for å belyse mine tidvis selvmotsigende holdninger!

    Uansett, deilig med litt kritiske blikk på rantingen min. Keep it coming!



Legg igjen en kommentar

